Published: Jun 17, 2019
 
 
     
 
drug store community pharmacy dispensing drug related problem assessment refer counseling medication therapy management MTM refill prescription
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
   
 
 
 
    Language
 
      English  
      ภาษาไทย  
 
 
    Information
 
      For Readers  
      For Authors  
      For Librarians  
 
 
    Home ThaiJo
 
   
 
 
 
    Manual
 
      For Author  
      For Reviewer  
 
 
   Author Guidelines
 
      Author Guidelines  
       
 
 
    เว็บไซต์
 
      โรงพยาบาล
    เจริญกรุงประชารักษ
 
      www.ckphosp.go.th  
 
 

 

 
     
    Home / Archives / Vol. 15 No. 1 (2019): JAN - JUN / Research Article  
 
   
 

Systematic Review for Treatment Services of Thai Community Pharmacists Value Proposition in Thai Drug Store

   
 
   
   
     
 
เบ็ญจลักษณ์ มนต์สุวรรณ
Student Community Pharmacy, Faculty of Pharmaceutical Science, Naresuan University
อรรถไกร พันธุ์ภักดี
Assistant Professor, Faculty of Management and Information Science, Naresuan University
ชื่นจิตร กองแก้ว
Associate Professor, Major advisor, Faculty of Pharmaceutical Science, Naresuan University

Abstract

Objective: The aim of this systematic review was to identify patient care services provided by Thai community pharmacists value proposition.


Method:  Studies were included if they provided information with regards to patient care services in Thailand community pharmacy and demonstrated the value of services by using value proposition techniques. Keywords and synonyms related to patient care services in community pharmacy were identified from PubMed, Scopus, MEDLINE, TIC and Cochrane CENTRAL from January 2005 until April 2018.  Quality assessment of included studies was performed using Risk of Bias for randomized controlled trials (RCTs) and Jadad score and Downs and Black for non-RCTs. Analysis by Business Model Canvas in value proposition.


 Results: 69 studies were included in this systematic review and 12 out of 69 were included in meta-analysis. According to refill prescription services. In addition, the results from with the business model Canvas analysis demonstrated that pharmacy business model in Thailand comprised of 5 components including 1) value propositions, 2) customer segments, 3) channels, 4) key resources, and 5) key activities. excluding 1) customer, 2) relationships, 3) revenue streams, and 4) key partnership cost structure


Conclusion: Patient care services provided by Thai community pharmacists could improve patients’ outcomes. The services in the community pharmacy should be promoted and delivered appropriately to the patients throughout the country to an important aspect of Thai public healthcare. These services should be a core service of the drug store business offered by the community Thai pharmacists.

 
     
     
 
    How to Cite  
     
  มนต์สุวรรณ เ., พันธุ์ภักดี อ., & กองแก้ว ช. (2019). Systematic Review for Treatment Services of Thai Community Pharmacists Value Proposition in Thai Drug Store. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital15(1), 80–95. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/202881  
     

 
 
     
     
 
    Issue  
     
  Vol. 15 No. 1 (2019): JAN - JUN  

 
 
     
     
 
    Section  
     
  Research Article  

 
 
     
     
     
 

References

1. Knowlton BJ. Category learning in amnesia. In Emotion, Memory and Behavior:Study of Human and Non-human Primates. (T. Nakajima & T. Ono, eds.) Boca Raton,FL; CRC Press 1995.
2. เฉลิมศรี ภุมมางกูร, ปิยวัฒน์ ประภูชะกา, พยอม สุขเอนกนันท์, จันทร์ทิพย์ กาญจนศิลป์, พีรยา สมสะอาด, หนึ่งฤทัย สุกใส และคณะ. การทบทวนงานวิจัยด้านเภสัชกรรมชุมชนอย่างเป็นระบบ. วารสารเภสัชศาสตร์อีสาน 2555; 8(2): 76-93.
3. Golboo Pourabdollahian. Proposal of an Innovative Business Model for Customized Production in Healthcare Scientfic Research; 1147-1160; 2014.
4. Higgins J, Altman D, Sterne J. Assessing risk of bias in included studies. In: Higgins J,Green S, editors. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions: The Cochrane Collaboration. 2009.
5. Jadad AR, Moore RA, Carroll D, Jenkinson C, Reynolds DJ, Gavaghan DJ, et al. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary Control Clin Trials 1996; 17(1): 1-2.
6. Downs SH, Black N. The feasibility of creating a checklist for the assessment of the methodological quality both of randomized and non-randomized studies of health care interventions; 1996.
7. Joyce A, Paquin RL. The triple layered business model canvas-a tool to design more sustainable business models SBM. 2015.
8. ฐปกรณ์ ศรีโสภา. การคัดกรองและติดตามผู้ที่มีความเสี่ยงในการเกิดโรคเบาหวาน ณ ร้านยาคุณภาพ. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2553.
9. พิราญาณ์ วงศ์พัฒนาธนเดช, พีรยา สมสะอาด และพรชนก ศรีมงคล. ประสิทธิผลของโปรแกรมการคัดกรองและให้คำแนะนำส่งเสริมสุขภาพแก่ผู้ที่มีความเสี่ยงโรคเบาหวานและโรคความดันโลหิตสูงในร้านยามหาวิทยาลัย สาขาเทศบาล. วารสารวิจัยระบบสาธารณสุข 2554; 5(3): 344-54.
10. สุพรรณภา ธนาสูรย์. ผลการคัดกรองและการให้คำแนะนำในการส่งเสริมสุขภาพแก่ผู้ที่เสี่ยงต่อโรคเบาหวานและความดันโลหิตสูงในร้านยาคุณภาพ. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2554.
11. ดวงนภา บุตรเรืองศักดิ์. ผลการคัดกรอง และการให้โปรแกรมทางสุขภาพในประชากรกลุ่มเสี่ยงโรคเบาหวานและความดันโลหิตสูงที่ร้านยามหาวิทยาลัย สาขาท่ายาง. [วิทยานิพนธ์ ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2554.
12. ภัทรพงศ์ อุตรินทร์. ผลการบริบาลทางเภสัชกรรมในผู้ป่วยอาหารไม่ย่อยในร้านยา ณ ร้านยาเภสัชชูศักดิ์ จังหวัดมหาสารคาม. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2552.
13. วสันต์ บึงลี. การเพิ่มความเหมาะสมของการซักประวัติ การให้คำแนะนำและการให้การรักษาของเภสัชกรชุมชนสำหรับโรคติดเชื้อทางเดินหายใจส่วนบนในผู้ป่วยผู้ใหญ่. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2554.
14. เอกรัฐ เหาะเหิน. ผลของการกระตุ้นเตือนเรื่องการจ่ายยารักษาอาการปวดศีรษะไมเกรนแก่ร้านยาในเขตอำเภอรอบนอก จังหวัดมหาสารคาม. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2553.
15. ผกามาส คำนวนศิลป์. การจ่ายยารักษาอาการปวดศีรษะไมเกรนในร้านยาแผนปัจจุบันเขตอำเภอกันทรวิชัย และอำเภอเชียงยืน จังหวัดมหาสารคาม. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2553.
16. สุภัทราพร ระภักดี. การเพิ่มความเหมาะสมในการซักประวัติให้คำแนะนำ และการจ่ายยาของเภสัชกรชุมชนในเขตเทศบาลเมืองมหาสารคาม ด้วยแนวทางการคัดกรองโรคติดเชื้อทางเดินหายใจส่วนบนในผู้ป่วยผู้ใหญ่. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2554.
17. ศิริรักษณ์ กันยะกาญจน์. ผลการให้คำปรึกษาแก่ผู้ป่วยอาการอาหารไม่ย่อยโดยนิสิตเภสัชศาสตร์ ในร้านยามหาวิทยาลัย. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2554.
18. ระพีพรรณ ฉลองสุข, สุรสิทธิ์ ล้อจิตรอำนวย, และวิชัย สันติมาลีวรกุล. การศึกษาเปรียบเทียบระบบบริการจ่ายยาตามใบสั่งแพทย์ในผู้ป่วยโรคเรื้อรัง ที่โรงพยาบาลกับที่ร้านยาคุณภาพ. วารสารวิจัยระบบสาธารณสุข 2550; 1(3-4): 249-61.
19. อุกฤษฎ์ สนหอม. การบริบาลเภสัชกรรมในผู้ป่วยโรคเบาหวานชนิดที่2 และความดันโลหิตสูงที่มารับยาต่อเนื่องที่ร้านยาคุณภาพในจังหวัดมหาสารคาม. [วิทยานิพนธ์ปริญญาบัณฑิต]. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม; 2554.
20. Osterwalder A, PigneurY. In Clark T,& Smith A. Business model generation:A handbook for visionaries, game changers and challengers. 2010.