Published: Jun 15, 2016
 
 
     
 
SKILL DEVELOPMENT PROGRAM CLEAR SUPERVISION HEAD NURSE
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
   
 
 
 
    Language
 
      English  
      ภาษาไทย  
 
 
    Information
 
      For Readers  
      For Authors  
      For Librarians  
 
 
    Home ThaiJo
 
   
 
 
 
    Manual
 
      For Author  
      For Reviewer  
 
 
   Author Guidelines
 
      Author Guidelines  
       
 
 
    เว็บไซต์
 
      โรงพยาบาล
    เจริญกรุงประชารักษ
 
      www.ckphosp.go.th  
 
 

 

 
     
    Home / Archives / Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC / Original Article  
 
   
 

The Effects of CLEAR Supervision Skill Development Program of Head Nurses at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under the Bangkok Metropolitan Administration

   
 
   
   
     
 
นิรพันธ์ กิติสุภรณ์พันธ์
Professional Nurses, Charoenkrung Pracharak Hospital, Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration.
ปรางค์ทิพย์ อุจะรัตน
Associate Professor, Major advisor, Graduate school, Christian University of Thailand.
กรรณิการ์ สุวรรณโคต
Assistant Professor, Co-advisor, Graduate school, Christian University of Thailand.

Abstract

Objective: This quasi-experimental research aimed to study the effects of CLEAR supervision skill development program of head nurses at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under the Bangkok Metropolitan Administration and to compare CLEAR supervision skill before and after the training in CLEAR supervision skill development program.


Materials and Methods: Research samples were 30 head nurses who have been working at Charoenkrung Pracharuk Hospital. The samples were selected by using purposively sampling. The research instruments were sets of personal data questionnaire, CLEAR supervision skill questionnaire, and CLEAR supervision skill development program which were tested for content validity by five experts. The content validity index was 0.98, and the Cronbach’s Alpha Coefficient was 0.95. The data were analyzed by mean, standard deviation, and paired t-test.


Result: The research results revealed that before training the program, head nurses had CLEAR supervision skill at a moderate level (gif.latex?\bar{x} =2.74,S.D.=0.568), and after training the program, the overall of the supervision skill was at a high level (gif.latex?\bar{x} =3.23,S.D.=0.497) and its five dimensions of the supervision skill was also at  a high level at p <.05. (t=4.93, p< .05)


Conclusions: CLEAR supervision skill development program were to improve supervision skill of head nurses. Based on the finding of this research, it is recommended that nurse administrators should be enhanced and encouraged to use this program to develop nursing supervision skill for head nurses emphasis on advisory practical supervision in all units, especially the supervision that focused on  advising  nurses to solve problems on their own.


Keywords: SKILL DEVELOPMENT PROGRAM, CLEAR SUPERVISION,  HEAD NURSE 

 
     
     
 
    How to Cite  
     
  กิติสุภรณ์พันธ์ น., อุจะรัตน ป., & สุวรรณโคต ก. (2016). The Effects of CLEAR Supervision Skill Development Program of Head Nurses at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under the Bangkok Metropolitan Administration. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital12(2), 1–15. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/177739  
     

 
 
     
     
 
    Issue  
     
  Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC  

 
 
     
     
 
    Section  
     
  Original Article  

 
 
     
     
     
 

References

1. จันทร์เพ็ญ สันตวาจา. แนวคิดพื้นฐาน ทฤษฏีและกระบวนการพยาบาล. พิมพ์ครั้งที่ 8. นนทบุรี:
ธนาเพรส; 2556.

2. รัชนี อยู่ศิริ, กมลรัตน์ เอิบสิริสุข, จุรีย์ นฤมิตเลิศ, พรทิพย์ ชีวะพัฒน์. การบริหารการพยาบาล.
กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์วิทยาลัยพยาบาลสภากาชาดไทย; 2551.

3. กฤษดา แสวงดี, ณิชากร ศิริกนกวิไล. สถานการณ์ด้านกำลังคนด้านสุขภาพของสำนักปลัด
กระทรวงและข้อเสนอแนะเชิงนโยบายในการแก้ปัญหาการขาดแคลนพยาบาลวิชาชีพ แนวทางการ
พัฒนาคนเพื่อพัฒนางานการพยาบาล. กรุงเทพฯ: สามเจริญพาณิชย์; 2554.

4. Hawkin, P., Shohet, R. Supervision in the helping professions. 3rded. Glasgow: Bell &Bain; 2006.

5. สุพิศ กิตติรัชดา, วารี วณิชปัญจพล. การบริหารการพยาบาลสู่คุณภาพการนิเทศการพยาบาล.
Nursing supervision. กรุงเทพฯ: สยามเจริญพาณิชย์; 2551

6. สภาการพยาบาล. คู่มือการเยี่ยมสำรวจเพื่อรับรองคุณภาพบริการพยาบาลและผดุงครรภ์ระดับทุติ-ตติย
ภูมิ. นนทบุรี: สภาการพยาบาล; 2555.

7. หรรษา เทียนทอง. การนิเทศทางการพยาบาล. 2556 [เข้าถึงเมื่อวันที่ 22 กรกฎาคม 2559] เข้าถึง
ได้จาก http://www.Med.cmu.sc.th/hospital/nis.

8. นิตยา ศรีญาณลักษณ์. การบริหารการพยาบาล. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: ธนาเพรส; 2557.

9. รัชตวรรณ ศรีตระกูล . กลยุทธ์การนิเทศทางการพยาบาล มหาวิทยาลัยขอนแก่น แนวคิด หลักการ และ
ทฤษฎีการนิเทศทางการพยาบาล. 2556 [เข้าถึงเมื่อวันที่ 1 สิงหาคม 2559] เข้าถึงได้จาก
www.nurse.kku.ac.th/index.php/download/.../20-10-17-58?...6..

10. Page, S., Wosket, V. Supervising the counsellor. A cyclical model. London: Routledege; 2001.

11. ญาณนี รัตนไพศาลกิจ. การพัฒนารูปแบบการนิเทศทางการพยาบาล โรงพยาบาลเชียงคำจังหวัด
เชียงราย [วิทยานิพนธ์ปริญญาพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารการพยาบาล]. กรุงเทพฯ:
มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช; 2553.

12. อุษา วีรเดชกำพล. ประสิทธิผลของโปรแกรมการนิเทศงานของของหัวหน้างานพยาบาลในโรงพยาบาล
กำแพงแสนจังหวัดนครปฐม [วิทยานิพนธ์ปริญญาพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการ
พยาบาล บัณฑิตวิทยาลัย]. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยสุโขทัย ธรรมาธิราช; 2556.

13. สิริกาญจน์ โชคสิทธิเกียรติ. ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับประสิทธิภาพการจัดการฝึกอบรมและ
สมรรถนะของพนักงานบริษัทในเขตสวนอุตสาหกรรมโรจนะ อำเภออุทัย จังหวัดพระนครศรีอยุธยา
[วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจบัณฑิต สาขาบริหารธุรกิจ]. พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยราชภัฏ
พระนครศรีอยุธยา; 2553.

14. รัชนีกร ศิริรักษ์. การพัฒนารูปแบบการนิเทศงานของผู้ตรวจการพยาบาลนอกเวลาราชการ
กลุ่มการพยาบาล โรงพยาบาลบ้านไผ่ จังหวัดขอนแก่น. [วิทยานิพนธ์ปริญญาพยาบาลศาสตร
มหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการพยาบาล]. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น; 2555.