Published: Jun 15, 2016
 
 
     
 
nursing administration competency the first line nurse administrator Bangkok Metropolitance Administration
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
   
 
 
 
    Language
 
      English  
      ภาษาไทย  
 
 
    Information
 
      For Readers  
      For Authors  
      For Librarians  
 
 
    Home ThaiJo
 
   
 
 
 
    Manual
 
      For Author  
      For Reviewer  
 
 
   Author Guidelines
 
      Author Guidelines  
       
 
 
    เว็บไซต์
 
      โรงพยาบาล
    เจริญกรุงประชารักษ
 
      www.ckphosp.go.th  
 
 

 

 
     
    Home / Archives / Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC / Original Article  
 
   
 

THE FIRST LINE NURSE ADMINISTRATOR’ S COMPETENCY IN HOSPITAL OF MEDICAL SERVICE DEPARTMENT BANGKOK METROPOLITANCE ADMINISTRATION.

   
 
   
   
     
 
ภัทรารัตน์ ตันนุกิจ
Senior Professional Level, B.M.A. General Hospital, Medical Service Department, Bangkok

Abstract

Objective: The purposes of this research was to study the competency of the first line nurse administrator in hospital of Medical Service Department Bangkok Metropolitan Administration


Materials and Methods: Research was conducted as follows: 1) A literature review and conducted for a conceptual research framwork and 2) the first line nurse administrator’s competency was studied using the Delphi technique . The data consisted of information from 20 experts. Items were selected regarding the first line nurse administrator’s competency based on a median of more than 3.50 and interquarlile range of less than 1.50.


Results: The first line nurse administrator’s competency was subdivided into 5 competencies as follows: 1) nursing administration 2) technical competency 3) human resource management and human resource development 4) academic and nursing research and 5) practice accordance to Bangkok Metropolitan’s policy.


Conclusion : Nursing organization in hospital of Medical Service Department should apply the finding of this research for developing first line nurse administrator’s competencies in hospital of Medical Service Department Bangkok Metropolitan Administration.


 Key words: nursing administration, competency, the first line nurse administrator,Bangkok Metropolitance Administration

 
     
     
 
    How to Cite  
     
  ตันนุกิจ ภ. (2016). THE FIRST LINE NURSE ADMINISTRATOR’ S COMPETENCY IN HOSPITAL OF MEDICAL SERVICE DEPARTMENT BANGKOK METROPOLITANCE ADMINISTRATION. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital12(2), 16–26. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/177852  
     

 
 
     
     
 
    Issue  
     
  Vol. 12 No.2 (2016): JUL - DEC  

 
 
     
     
 
    Section  
     
  Original Article  

 
 
     
     
     
 

References

1. Bradley, L. A., Maddox, A., & Spears, P. Opportunities and strategies for nurse leader development: Assessing competencies. Nurse Leader. 2008; 6: 26-33

2. อนุวัฒน์ ศุภชุติกุล, บรรณาธิการ. การพัฒนาที่ยืดหยุ่นและยั่งยืน. การประชุมวิชาการประจำปี การพัฒนาและรับรองคุณภาพโรงพยาบาล ครั้งที่ 11 วันที่ 9-12 มีนาคม 2553; ศูนย์ประชุมอิมแพ็คเมืองทองธานี; ปทุมธานี: อัมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง; 2553.

3. บุญใจ ศรีสถิตย์นรากูร. ภาวะผู้นำและกลยุทธ์การจัดการองค์การพยาบาลศตวรรษที่ 21. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย; 2550.

4. น้ำฝน โดมกลาง และสุชาดา รัชชุกุล. บทบาทหัวหน้าหอผู้ป่วยโรงพยาบาลศูนย์ที่พึงประสงค์ในศตวรรษหน้า (พ.ศ. 2551-2560). วารสารพยาบาลศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย 2551; 20(3): 16-28.

5. อุดมรัตน์ สงวนศิริธรรม. การพัฒนาวิชาชีพการพยาบาล. พิมพ์ครั้งที่ 2. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่คณะพยาบาลศาสตร์; 2553.

6. Spencer, L. M., & Spencer, S. M. Competence at work: Models for superior performance. New York: Wiley; 1993.

7. Nishiyama, M., Wold, J. L., & Partskhladze, N. Building competencies for nurse administrators in the Republic of Georgia. International Nursing Review 2008; 55(2): 179-86.

8.Chase, L. K. Nurse manager competencies. Dissertation Abstracts International 2010; 73(5), 169-B. (UMI No. 3494013)

9.Hsu, H-Y., Lee, L-L.,Fu, C-Y., & Tang, C-C. Evaluation of a leadership orientation program in Taiwan:
Perceptorship and leader competencies of the new nurse manager. Nurse Education Today. 2011; 31: 809-14.

10. Rosenfeld. P. S., Rosati, R. J., & Marren, J. M. Developing a Competency Tool for Home
Health Care Nurse Manager 2012; 24(10):5-12.

11. Office for Health Management. Front-Line Competencies for Nurse and Midwife.
Available at http://www.officeforhealthmanagement.ie Retrived March2. 2013.

12. Swart, J., Mann, C., Brown, S., & Price, A. Human Resource Development
strategy and tactics. England: Elsevier;2008.

13. สุวดี สุขีนิตย์. การรับรู้อุปสรรคและสิ่งเอื้ออำนวยต่อการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัยของบุคลากรในโรงพยาบาลกลาง. การสัมมนาวิชาการประจำปี ครั้งที่ 10 วันที่ 30 สิงหาคม 2555;โรงแรมปรินซ์ พาเลซ มหานาค, กรุงเทพมหานคร: ศักดิ์โสภาการพิมพ์; 2555.

14. Huston, C. Preparing nurse leaders for 2020. The Journal of Nursing Management, 2008; 16(8): 905-11.

15. สภาการพยาบาล. สมรรถนะผู้ประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์. กรุงเทพมหานคร: ศิริยอดการพิมพ์; 2553.